Przejdź do głównej zawartości

103. Sura al-Asr cz.2: To wszystko to ZGUBA.

Sahaba (towarzysze proroka Muhammeda - pzN), czyli pierwsi ludzie, którzy uczyli się Koranu, przy każdym swoim spotkaniu mieli w zwyczaju recytowanie sury al-Asr.
Gdy spotykało się dwóch lub więcej towarzyszy proroka Muhammeda (pzN), przed pożegnaniem się recytowali oni surę al-Asr, a dopiero potem mówili salam i rozdzielali się.
 (źródło: at-Tabarani)

Sahaba - towarzysze Proroka - znali dużo z Koranu, a często cały Koran. Dlaczego wybrali właśnie tą surę ?

Imam al-Szafi´i (r.a.) powiedział:
1. Jeśli ludzie zastanawialiby się tylko nad tą surą (kontemplowaliby tylko tą surę)  skompensowałoby to wszystko.
(kompensować, czyli równoważyć)

2. Jeśli Alla(h) swt nie zesłałby nic oprócz tej sury, czyli gdyby zesłał tylko tą surę, byłoby to wystarczające dla ludzkości.

Dlaczego więc ta sura jest tak wyjątkowa ?

Jeśli Koran to drzewo - sura al-Asr to nasienie, ziarno z którego wyrosło.
Ta sura ułatwia i otwiera drzwi do studiowania całego Koranu.

Koranu nie czyta się jak zwykłą książkę… czytanie go bardziej przypomina czytanie mapy czy też układanie rozsypanych puzzli... Gdy czytasz na jakiś temat nie wyciągaj wniosków od razu; nie pomyśl przedwcześnie, że wiesz co Bóg ma do powiedzenia na dany temat - szukaj w innych miejscach Koranu, szukaj analogii, połączeń... bądź badaczem zawsze gotowym odkryć coś nowego.*

I tak np. sury od 99 do 103 stanowią jedną grupę; jest to grupa sur, które są połączone. Sura al-Asr jest piątą z nich.

Sura 99. Az-Zalzala (Trzęsienie Ziemi)
Sura 100. Al-Adijat (Galopujące)
Sura 101. Al-Qarija (Wydarzenie przerażające)
Sura 102. At-Takathur (Współzawodnictwo)
Sura 103. Al-Asr (Pora przedwieczorna)
Sura 104. Al-Humaza (Oszczerca)  

Cały Koran do przeczytania online tutaj.




Sura 99, werset (aja) 7,8
"I ten, kto uczynił dobra na ciężar pyłku, zobaczy je;
i ten, kto uczynił zła na ciężar pyłku, zobaczy je."

Zostały tu użyte słowa "zobaczy je". Widzimy tylko to, co jest na zewnątrz np. widzimy modlących się ludzi:
 - stoją oni w jednym rzędzie
 - skierowani są w jednakowym kierunku,
 - wykonują pokłony w tym samym momencie
lecz nie znaczy to, że każda z tych modlitw ma tą samą wartość.
Może ktoś z nich modli się, bo zmusili go rodzice. Ktoś inny się modli, lecz myślami jest gdzieś indziej. Ktoś inny modli się w skupieniu myśląc o Alla(h) swt. Każda z tych modlitw ma inną motywację i inną jakość.

Sura 100, werset (aja) 10
"i kiedy zostanie wydobyte na jaw to, co jest w piersiach"
Nie tylko to, co jest na zewnątrz będzie osądzane, lecz również to, co jest w naszych sercach.
Czyli mamy to, co jest na zewnątrz naszego czynu i to co jest wewnątrz naszych serc. Teraz nasze czyny są gotowe na "zważenie" o czym czytamy w surze 101:

Sura 101, werset (aja) 6,7,8,9

"Wtedy ten, którego szalki będą ciężkie, 
zazna życia przyjemnego;
a ten; którego szalki będą lekkie, 
pogrąży się w głębi Czeluści. "

Czas na surę 102. 
Tutaj są dwa tematy obok siebie: 

Sura 102, werset (aja) 1 

"Zabawia was współzawodnictwo w pomnażaniu"

Ludzie są zachłanni, chcą coraz więcej, chcą żeby ich życie było coraz lepsze (wygodniejsze...). Skupiają się  na tym, co widzą i czują. Czasem nawet ryzykują, by dostać to, czego chcą. W ten sposób nie zauważają oni tego, co jest o wiele ważniejsze.  Dlatego w surze 99 patrzyliśmy na swoje czyny, a w konsekwencji tego w surze 102 patrzymy na ogień piekielny:


Sura 102, werset (aja) 6,7
"Z pewnością zobaczycie ogień piekielny!
Potem, z pewnością, zobaczycie go okiem pewności!"



Kolejna sura  - 103 werset (aja) 1

Ła-l-Asr
"Na porę przedwieczorną!"

Nie możesz tego robić, bo czas ucieka. Nie możesz się rozpraszać czymś innym. 

 My chcemy dwóch rzeczy: 

* ciągle czegoś lepszego - sura 100, aja 8: "Zaprawdę, jego miłość do dóbr jest ogromna!"  ⇒ JAKOŚĆ
* ciągle więcej - sura 102, aja 1: "Zabawia was współzawodnictwo w pomnażaniu" ⇒ ILOŚĆ

Te dwie rzeczy motywują / napędzają ludzkość. 

Chcemy lepszego życia, domu, auta, ubrań, telefonu itp. 
Chcemy więcej pieniędzy, dzięki którym możemy mieć coś lepszego. 
Im więcej mamy, tym odnieśliśmy większy sukces. 

Al-Asr mówi, że to wszystko to ZGUBA.
Czas ucieka, a Ty gonisz za niczym.
To nie ma nic wspólnego z sukcesem (sura 103, werset 2).
Najpierw Alla(h) swt pokazuje jak obsesyjnie gonimy za lepszym i za więcej, a potem mówi, że lepsze i więcej tak jak ty o tym myślisz to nic innego tylko porażka (niepowodzenie).
To nie ma żadnego związku z SUKCESEM.

Sura al-Asr definiuje na nowo co to SUKCES i PORAŻKA.
Gdy popatrzysz na sukces i porażkę przez obiektyw Koranu, przez pryzmat Koranu, wtedy twoja definicja tych słów będzie zupełnie inna... 

O tym napiszę w części trzeciej cyklu o surze al-Asr. InshaAllah. 



* dopiski od aqidaprojekt
Źródło: Youtube Surah Al-Asr with Nouman Ali Khan - Day 1



Komentarze