Założenia prawidłowego postu:
1.UNIKANIE FAŁSZU
Prorok (pokój z Nim) powiedział:
"Kto nie wyzbędzie się fałszu i obłudy w swoich słowach i czynach - od tego Alla(h) nie potrzebuje, że powstrzymuje się on od jedzenia i picia." (Bukhari)
oraz:
"Wielu ludzi pości, nie mając z tego nic poza głodem i pragnieniem. Wielu ludzi modli się w nocy, nie zyskując nic poza bezsennością." (Darimi)
Głód i pragnienie nie są służbą Bogu, lecz środkiem do niej. Szczera służba Bogu oznacza - z powodu bojaźni Bożej i miłości do Boga - unikanie wszystkiego, co niezgodne z prawem Bożym i czynienie tego, co miłe Bogu. Kto pości, zapominając o prawdziwym sensie postu, ten sprawia swojemu żołądkowi niepotrzebne nieprzyjemności.
1.UNIKANIE FAŁSZU
Prorok (pokój z Nim) powiedział:
"Kto nie wyzbędzie się fałszu i obłudy w swoich słowach i czynach - od tego Alla(h) nie potrzebuje, że powstrzymuje się on od jedzenia i picia." (Bukhari)
oraz:
"Wielu ludzi pości, nie mając z tego nic poza głodem i pragnieniem. Wielu ludzi modli się w nocy, nie zyskując nic poza bezsennością." (Darimi)
Głód i pragnienie nie są służbą Bogu, lecz środkiem do niej. Szczera służba Bogu oznacza - z powodu bojaźni Bożej i miłości do Boga - unikanie wszystkiego, co niezgodne z prawem Bożym i czynienie tego, co miłe Bogu. Kto pości, zapominając o prawdziwym sensie postu, ten sprawia swojemu żołądkowi niepotrzebne nieprzyjemności.
2.SAMOOCZYSZCZENIE
Słowa Proroka (pokój z Nim):
"Kto podczas ramadanu pości z prawdziwą wiarą i nadzieją na nagrodę, temu wybaczone zostaną grzechy, które dotąd popełnił." (Bukhari, Muslim)
Wiara oznacza życie w świadomości i zaufaniu do Boga.
Nadzieja na nagrodę oznacza ciągłe sprawdzanie swoich myśli i czynów, w celu upewnienia się, że nie czyni się nic wbrew woli Boga.
Jeśli muzułmanin uwzględnia te dwa aspekty postu, zostanie nagrodzony wybaczeniem dotąd popełnionych grzechów.
Powód: nawet jeśli ktoś był nieposłuszny - pełen skruchy wróci on do swego Pana.
Prorok (pokój z Nim) powiedział:
"Skruszony grzesznik jest jak ktoś, kto nigdy nie popełnił grzechu." (Ibn Madża)
3.OCHRONA PRZED GRZECHEM
Prorok (pokój z Nim) powiedział:
"Post jest ochroną. Ten, kto pości, nie powinien prowadzić bezwstydnych rozmów ani zachowywać się nierozsądnie; a gdy ktoś go zaczepia lub wyzywa, poszczący powinien powiedzieć dwukrotnie: "Ja poszczę".
4.CZYNIENIE DOBRA
Prorok (pokój z nim) zwrócił uwagę, że poszczący powinien czynić więcej dobra niż zwykle i bardzo się starać być uprzejmym. Poszczący powinien okazywać większe współczucie i miłość do swoich braci i sióstr w wierze, ponieważ jego własne doświadczenie głodu i pragnienia pomaga mu lepiej zrozumieć cierpienie potrzebujących.
"Kto w ramadanie da posiłek poszczącemu, by mógł on przerwać swój post, temu zostaną odpuszczone popełnione grzechy, zostanie on ochroniony przed ogniem piekielnym i otrzyma to samo wynagrodzenie, co osoba poszcząca." (Baihaqi)
Abdullah Ibn Abbas relacjonuje, że Prorok (pokój z Nim) podczas miesiąca ramadan był szczególnie uprzejmy i wspaniałomyślny (hojny). Żaden żebrak nie odchodził od jego drzwi z pustymi rękami, tylu niewolnikom ile to możliwe została oddawana wolność. (Baihaqi)
Źródło: Maududi "Als muslim leben" s. 154-156
Komentarze
Prześlij komentarz