Przejdź do głównej zawartości

Podstawy aqidy w surze Al-Fatiha


Sura Al-Fatiha zawiera wszystkie podstawy aqidy:
→ Zawiera dowód na życie po śmierci (zmartwychwstanie) -
     aya(h)/werset 4:
     Meliki ja um id-din ⇒ Król Dnia Sądu
→ Zawiera dowody na to, że Alla(h) zesłał proroków (punkty 1-7):
     1. Świadczy o tym fakt, że Bóg jest Panem Światów -
       aya(h)/werset 2: 
       Rabbi Al"a"lemin ⇒ Pan Światów 
       Nie przystoi, by On nas zostawił bez przewodnictwa, bez wskazania właściwej drogi.
       Alla(h) to Rabb (Pan) - ten, który:  
       - zarządza, sprawuje władzę, administruje - wyjaśnia nam, jak żyć i czyni to poprzez proroków;
       - jest troskliwy, opiekuńczy - mówi nam co jest dla nas dobre, a co złe;
       - uczy nas i wychowuje - przez swoje łaski/dary;       
       Fakt, że Bóg jest Panem Światów pociąga za sobą fakt, że wysłał do nas proroków. 
     2. Imię "Alla(h)" - oznacza adorowany, czcigodny, boski ⇒ al-ila(h)
       Alla(h) zesłał proroków, by pokazali nam jak mamy Go adorować, czcić, modlić się do niego.
       Forma modlitwy nie jest racjonalnie zrozumiała w sensie ilości skłonów, kolejności itp.
       To właśnie objaśniają nam prorocy, bo nie wynika to samoistnie z faktu wiary.
       "I"badat (formy modlitwy/ formy służby Bogu) nie są zrozumiałe racjonalnie.

     3. Imię "Ar-Rahmen" - Miłosierny, Łaskawy. Konsekwencją tej łaski (ar-rahma) jest fakt, że Bóg wyjaśnia nam jak zostaniemy uratowani. 
Jak byłoby to możliwe bez proroków? Łaskawy Bóg, który nie pokazuje nam, jak dostać się do raju...? Nie pokazuje, jak uratować się od ognia piekielnego...?
Miłosierdzie/Łaska Alla(h) nie dopuszcza do tego, by Alla(h) (swt) nie dbał o swoje sługi, by nas opuścił. 
     4. Przesłanie z wersetu 4: 
       aya(h)/werset 4:
       Meliki ja um id-din ⇒ Król Dnia Sądu
Mowa tu o Dniu Zmartwychwstania, Rozrachunku, Sądu - dniu, gdy ludzie zostaną pociągnięci do odpowiedzialności przez Alla(h) (swt), do złożenia sprawozdania ze swoich czynów. Ludzie zostaną nagrodzeni za czyny dobre i ukarani za swoje grzechy. A Alla(h) (swt) nie karze nikogo, któremu nie dał dowodu, którego nie pouczył. 
Nauka, pouczenie, napomnienie są warunkiem kary. 
"My nie karaliśmy nigdy, zanim nie wysłaliśmy posłańca." (Koran 17;15) 
To pouczenie (ikamyt al-hudża) następuje przez proroków i księgi.
Ikamyt al-hudża - z arabskiego - udowodnienie, nie pozostawiające wątpliwości. 

     5. Wypowiedź:
       aya(h)/werset 5:
       Ijjaka na"a"budu  ⇒ Ciebie czcimy
       To prorocy wyjaśniają nam jak mamy czcić Boga, sami tego nie wymyślimy.
     6. Wiedza o drodze prostej (sirat al-mustakim): 
       Fakt, że uzyskaliśmy informację o tej drodze.
     7. Wypowiedź: 
       aya(h)/werset 6:
       Ihdina as-sirata al-mustakim ⇒ prowadź nas drogą prostą 
       Formy "sprowadzania na drogę prostą":
         najpierw - HIDAYATU BAYAN - prowadzenie przez wyjaśnianie; ta forma możliwa jest tylko z pomocą proroków i tych, którzy nawołują do wiary w Alla(h) (swt);
         następnie - HIDAYATU TAŁFIK - prowadzenie na drogę prostą w sensie pomocy, wsparcia; możliwe jedynie przez Alla(h) (swt). 

Tutaj (sura Al-Fatiha) prosimy o oba rodzaje sprowadzenia na drogę prostą. Gdy recytujemy "ihdina as-sirata al-mustakim" - prosimy Alla(h) o te dwa przewodnictwa - drugie istnieje przez pierwsze. Prosimy o wyjaśnienie przez proroków i uczonych oraz o wsparcie Boga. 



Źródło: YouTube "Erläuterung der Sure Al-Fatihah aus IbnQayyims Madarij As-Salikin - Sheikh Amen Dali."




  








       



Komentarze